اجتناب از ۸ اشتباه رایج در تولید محتوا
وبلاگ نویسی نیز مانند سایر فعالیتها سختیهای خاص خود را دارد. نوشتن، ارزیابی، ویراستاری و بررسی مجدد از بخشهای مهم در وبلاگ نویسی است. یک اشتباه کوچک در هنگام نوشتن میتواند ارزش و تأثیر محتوا را به کلی تغییر دهد؛ بنابراین به جای اشتباه و کسب تجربه، از تجربه دیگران استفاده کنید. به عنوان یک محتوا گذار یا نویسنده حرفهای باید با تکنیکهای محتوا گذاری آشنا باشید و از اشتباه در تولید محتوا اجتناب کنید.
اشتباه در تولید محتوا
حتی برندهای حرفهای نیز محتواهای چندگانه ایجاد میکنند. در حین نگارش ممکن است از کلمات کلیدی اشتباه استفاده کنید و یا اینکه عنوان جذابی نداشته باشید هر اشتباه کوچکی میتواند ارزش و کیفیت محتوا را تحت تأثیر قرار دهد. دستور زبان و میزان خوانایی نیز معیارهای بسیار مهمی هستند و به عنوان یک تولیدکننده محتوای حرفهای و یا یک نویسندهی معتبر باید تلاش کنید تا از اشتباهات کوچک جلوگیری کرده و ارزش و کیفیت محتوا را حفظ کنید. در این آموزش به بررسی ۸ اشتباه رایج در تولید محتوا خواهیم پرداخت که اجتناب از آنها میتواند موجب حفظ ارزش و کیفیت نوشته شود.
۱- ارسال پستهای پیوسته و نامعقول
تلاش برای درک مخاطبان هدف بسیار مفید است و ارسال پستهای متنوع میتواند موجب رضایتمندی کاربران شود؛ اما ارسال بیش از حد میتواند یکی از اشتباهات بزرگ برای تولیدکنندگان محتوا باشد. این کار ممکن است توانایی نوشتن شما را در یک سطح عالی تایید کند، اما به صورت روزانه باید تعداد مشخص و معقولی محتوا ارسال کرد.
ارسال محتوا بدون برنامهریزی و به صورت پشت سر هم باعث افت کیفیت خواهد شد و ممکن است پستها شامل اشتباهات املایی، آمار نادرست و… باشد. علاوه بر این تحقیقات، ویرایش و انتشار بیش از حد میتواند باعث وارد شدن فشار و خستگی بر ذهن محتوا گذار شود.
راهحل: برنامهریزی برای ارسال محتوا
عنصر کلیدی موفقیت، برنامهریزی مناسب است. یکی از برنامههای مهم در تولید محتوای بهینه انتخاب یک رویکرد مناسب برای ارسال مطالب است. زمانبندی مناسب در کنار حفظ کیفیت میتواند عامل موفقیت شود.
برخی از فعالان این حوزه محتوای خود را با فواصل زمانی بین ۵ یا ۷ ساعت ارسال میکنند.
برخی ۲ یا ۳ بار در هفته و برخی دیگر یک بار در هفته اقدام به ارسال محتوا میکنند.
اتخاذ رویکردی مناسب به سلیقه شخصی و نوع فعالیت شما بستگی دارد ولی باید با یک برنامهریزی دقیق مانع از بینظمی در ارسال محتوا شوید. ارسال محتوا به صورت بازههای زمانی مرتب و عدم ارسال بیش از حد کلید موفقیت شما است. به این صورت کاربران از مطالعه محتوای با کیفیت لذت میبرند.
۲- نوشتههای بیش از حد رسمی
قابل درک است که یک نویسنده باید در نوشتن، تمام جوانب را رعایت کند و به صورت شیوا و زیبا بنویسد، اما برخی با زیادهروی، محتوایی خشک و بسیار رسمی تولید میکنند. این اشتباه در تولید محتوا باعث میشود که خواننده علاقه خود را از دست بدهد.
راهحل: همان طوری بنویسید که صحبت میکنید
رویکرد خشک و رسمی را رها کنید و فرض کنید یک مکالمه دوستانه با یک دوست دارید. بسیاری از پستهای جهانی به همان شیوه تهیه میشوند. اگر به عنوان یک تولید کننده محتوا رویکردی غیر رسمی و کلامی زیبا داشته باشید میتوانید در این عرصه موفقیت چشمگیری کسب کنید.
۳- لطفاً رویایی نباشید!
در هنگام تولید محتوا باید برای ارائه بهترین کیفیت ممکن تلاش کرد. برخی رویایی فکر میکنند و از واقعیت دور میشوند. آشنایی کاربران با شما مستلزم گذر زمان است اگر محتواهای با کیفیت ارائه دهید به مرور زمان کاربران ثابت و زیادی کسب خواهید کرد. نا امیدی یک اشتباه در تولید محتوا است. پس از اولین محتوایی که ارسال میکنید نا امید نشوید چون ممکن است تعداد بازدیدکنندگان از تصور شما کمتر باشد.
در ابتدای کار هنوز کاربران با شما آشنا نیستند و از کیفیت کار شما بیخبرند پس با صبر و حوصله باشید و بر جنبههای بازاریابی محتوا تمرکز کنید.
راهحل: تمرکز و صرف زمان برای اشتراکگذاری محتوای تولید شده
پس از اتمام فرآیند تولید محتوا، زمانی را برای افزایش بازدید مقاله و اشتراکگذاری صرف کنید. بعضی از وبلاگ نویسان مشهور توصیه میکنند که ۵۰٪ وقت خود را به نوشتن اختصاص دهید و ۵۰٪ زمان را صرف اشتراکگذاری کنید. برخی میگویند زمان را این گونه باید تقسیم کرد که ۲۰٪ صرف نوشتن و ۸۰٪ صرف اشتراکگذاری محتوا شود.
میتوانید روشهای مختلف را آزمایش کنید و ببینید کدام یک نتیجه بهتری در پی دارد. روند ارسال مطالب خود را در رسانههای اجتماعی مختلف و در تمام بازههای زمانی و روزهای هفته کنترل و ارزیابی کنید در آخر با توجه به نتایج به دست آمده بهترین نتیجه را برای سایر محتواها در پیش بگیرید.
۴- عدم استفاده از دادههای معتبر
فرض کنیم که از اینستاگرام به عنوان وسیله بازاریابی استفاده کرده و کسب و کار خود را ارتقاء دادهاید؛ اما نباید انتظار داشته باشید که بدون ارائه دادههای صحیح و آمار کافی کاربران شما را حمایت کنند. تفکر نادرست یک اشتباه در تولید محتوا خواهد بود. ارائه اطلاعات قابل اعتماد و معتبر و پشتیبانی قوی میتواند عامل جلب اعتماد و حمایت و قدردانی کاربران از شما شود.
راهحل: استفاده از دادههای موثق برای پیشبرد مطالبات
در هنگام تولید محتوا یا بازاریابی ارائه منبع معتبر تنها راهی است که باعث جلب اعتماد مخاطبان میشود. از درج دادههای مرتبط با محتوای خود غافل نشوید. برای این کار میتوانید از منابع و مراجع موثق کمک بگیرید و دادههای با اعتبار و اصولی را در کنار محتوای خود درج کنید تا اعتماد کاربران به صحت محتوای شما جلب شود.
۵- سئوی نامعقول و افراطی
کلمات کلیدی یک بخش مهم از محتوای شما را تشکیل میدهند که در رتبهبندی موتورهای جستجو تأثیر فراوانی دارند. این بدان معنا نیست که در استفاده از کلمات کلیدی افراط کنید. این افراط میتواند بزرگترین اشتباه در تولید محتوا باشد. مخصوصاً اگر این افراط باعث شود که محتوا از موضوع اصلی خود خارج شود الگوریتمهای گوگل و سایر موتورهای جستجو با این گونه تکنیکهای تقلبی برخورد خواهند کرد.
راهحل: اطمینان از اینکه سایت شما به درستی بهینه شده است.
استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و یا استفاده نادرست از مشتقات روش صحیحی نیست چون ممکن است محتوا از موضوع اصلی خود خارج شود و یا اینکه کاربران در هنگام جستجو با محتوایی مواجه شوند که مورد نظر آنها نیست. محتوا را برسی کنید که به طور صحیح و اصولی بهینه شده باشد.
برای این منظور میتوانید از افزونه Yoast seo استفاده کنید و چگالی کلمات کلیدی را کنترل کنید. به مدیریت عنوان سئو و توضیحات متا نیز بپردازید و بررسی کنید که این بخشها نیز بیش از حد طولانی نشوند. سعی کنید محتوا را برای کاربر تهیه کنید.
۶- اجتناب از سرقت ادبی
سرقت ادبی بدترین اشتباه در تولید محتوا است. حتی اگر تازهکار هستید یا تازه محتوا گذاری را شروع کردهاید باز هم کپی و بازنویسی نکنید. کپیبرداری میتواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد که شاید در کوتاه مدت متوجه نشوید اما به مرور زمان شاهد افت تدریجی وبسایت خواهید بود. متأسفانه آمار کپی محتوا یا بازنویسی بسیار بالا است اما موتورهای جستجو برای مدیریت این مسئله الگوریتمهای خاص خود را دارند تا با اشخاص خاطی برخورد کنند.
کپیبرداری محتوای شما را متناقض میکند و به مخاطب القا میکند که محتوای شما صادقانه و اصلی نیست بهعلاوه این عمل یک نوع بیاحترامی به مالک واقعی است. در صورت تشخیص، وبسایت شما توسط موتور جستجو مجازات خواهد شد.
راهحل: منحصر به فرد باشید
در این گونه موارد باید محتاط باشید، در توانایی نوشتاری خود درست عمل کنید و در طول زمان رشد کنید. حتی اگر قصد درج محتوا از یک منبع را داشته باشید، ذکر نقل قول و ذکر صاحب محتوا در پست الزامی است.
۷- به راحتی میتوانید درآمد کسب کنید
این مورد مشابه گزینه سوم است. برندسازی و افزایش اعتبار مستلزم صبر و شکیبایی و تهیه محتواهای باکیفیت است. این موضوع با به اشتراکگذاری محتوای همیشه سبز نیز محقق میشود. Adsense یک راه عالی برای کسب درآمد به واسطه نمایش تبلیغات در وبسایت است. اگرچه میتوانید از بخش وبلاگ خود استفاده کنید اما زیادهروی در این امر شما را به یک بیلبورد تبلیغاتی تبدیل کرده و کاربران را خسته خواهد کرد.
راهحل: مدیریت مارکت و درآمدها
دریافت نتایج سریع و یا تبلیغات کلیکی نیازمند مدیریت صحیح است. میتوانید معاملات بازاریابی را به طور مستقیم با یک شرکت یا از طریق یک شبکه وابسته انجام دهید؛ مانند:
- ClickBank
- LinkShare
- و…
کسب درآمد از طریق فروش محصول یا خدمات نیز میسر خواهد شد.
- آموزش
- کتابهای الکترونیکی
- سخنرانیهای شخصی
- محصولات فیزیکی
- و…
۸- پستهای کوتاه و تکراری
بسیار خوب است که بتوانید به نقطهای دست یابید که برای طول محتوا معیاری قرار دهید. خوانندگان طالب مطالعه موضوعات متنوع و غیر تکراری هستند.
راهحل: متنوع باشید!
گاهی اوقات پستهای کوتاه میتوانند مفید باشند و مطالب مختلف را به هم مرتبط کنند اما نه همیشه. به همین دلیل است که باید محتوایی کامل و جامع تهیه کنید تا بازدیدکننده بدون ابهام و سؤال اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کند. میتوانید به گونهای محتوا تهیه کنید که در عین جامعیت متنوع و غیر تکراری باشند.
از سرفصلها و لیستهای شمارهدار و بدون شماره برای ایجاد تنوع و دور شدن از یکنواختی استفاده کنید. به برخی از بخشها توضیحات و تصاویر اضافه کنید تا مطالب شما جالبتر شود.
جمعبندی نهایی
همان طور که میدانید محتوا گذاری یکی از تکنیکهای بسیار مؤثری است که تأثیر مستقیمی بر رتبهبندی و رشد وبسایت خواهد داشت. برخی مواقع اشخاص زمان و هزینه لازم را صرف میکنند اما نتیجه مطلوبی کسب نمیکنند. در این مواقع باید به بررسی محتوا پرداخت و با دید وسیعتری به تولید محتوا و انتشار آن نگریست. در این آموزش به بررسی ۸ اشتباه در تولید محتوا پرداختیم که اجتناب از آنها موجب پیشرفت چشمگیری خواهد شد.
مطالب زیر را حتما بخوانید:
قوانین ارسال دیدگاه در سایت
- چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
- چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
- چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
- چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
- چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
افزونه یواست به نظر من بهترین افزونه سئو وردپرس هست که تا امروز استفاده کردم و برای تولید محتوای سئو شده کمک بزرگی به نویسنده می کنه